«Այն պահից, երբ ձեռքս վերցրի կինոխցիկը, անմիջապես, ինքս էլ չգիտեմ, թե ինչու, ինձ զգացի պրոֆեսիոնալ ռեժիսոր: Ասես օբյեկտիվ իրականությունը համընկել էր ամենակարողության մասին իմ մանկական երազանքի հետ»: Բեռնարդո Բերտոլուչի
Երբ ես նկարահանեցի իմ առաջին ֆիլմը` «Կմախքացած մահը», առաջին իսկ հարցազրույցի ժամանակ խնդրեցի լրագրողներին, որպեսզի զրույցն անցկացվի ֆրանսերեն լեզվով: Նրանք տարակուսած ինձ նայեցին և հարցրեցին` ինչու: Ես պատասխանեցի, որ կինոն խոսում է ֆրանսերեն: Ես խելակորույս սիրահարված էի «Նոր ալիքին»: 1959-ի ամառը ես անցկացրեցի Փարիզում, որտեղ դիտեցի «Վերջին շնչում» ֆիլմը: Եվ երբ ես նկարահանում էի իմ առաջին ֆիլմը, ինձ թվում էր, թե ես ավելի շատ պատկանում եմ ֆրանսիական կինոյին, որն այդքան պաշտում էի, քան իտալականին: Դա արդեն Ռոսելինիի, Վիսկոնտիի ու դե Սիկայի հերոսական ժամանակը չէր: Կար Անտոնիոնին, ով հիասքանչ ֆիլմեր էր նկարահանում, բայց մեծ մասամբ նկարահանվում էին կատակերգություններ իտալական ձևով, և այդ ամենը ես համարում էի նեոռեալիզմի կազմալուծման վերջին աստիճանը: Հոգու խորքում ես ինձ համարում էի ֆրանսիացի ռեժիսոր:
Բեռնարդո Բերտոլուչի և Միքելանջելո Անտոնիոնի |
Նա, ով չգիտի, թե ինչ է 60-ականների կինոն, «չգիտի, թե ինչ է կյանքի քաղցրությունը»: Եռում էին կրքերը, մենք ապրում էինք լիակատար երանության մեջ, և զգացողությունը, որ կինոն տիեզերքի կենտրոնն է, միավորում էր մեզ: Եթե ես նկարահանում էի ֆիլմ, ապա կինոն դրա վրա ավելի շատ էր ազդում, քան կյանքը, կամ, ավելի ճիշտ կլինի ասել, կյանքը ազդում էր դրա վրա կինոյի միջոցով: Այն ժամանակ ես մարտահրավերի պես ասում էի, որ թույլ կտայի սպանել ինձ Գոդարի մեկ կադրի համար: Հենց Գոդարը, նկարահանելով տարեկան երկու-երեք ֆիլմ, կալվինիստական խստության և ողջ աշխարհն ու շուրջբոլորը հոսող ամեն ինչն իր ափերի մեջ հավաքելու ունակության շնորհիվ, ներկայացնում էր մեզ բոլորից լավ: Նրա ֆիլմերից մի քանիսը կապված էին որոշակի ժամանակահատվածների հետ` 1964-ի աշնան կամ 65-ի գարնան: Բոլորիս` իմ և սերնդակից ընկերներիս` Գլաուբեր Ռոշայի, Ջաննի Ամիկոյի, Ջիմե Մակբրայդեյի և այլոց մեջ, մնացել է այդ շրջանի հետքը: Մենք գործնականում կազմում էինք աղանդ:
Պիեռ Պաոլո Պազոլինի: Մեկուսացած հովտի կովբոյ
Ախ, այն, ինչ դու ուզում ես իմանալ, տղա',
Կմնա չհարցված, կկորսվի չասված:
Բեռնարդո Բերտոլուչի և Պիեռ Պաոլո Պազոլինի |
Այդ ամենը ծնունդ առավ 50-ականների սկզբին, ընտանիքիս` Հռոմ տեղափոխվելուց կարճ ժամանակ անց: Գարնան վերջին մի կիրակի, ճաշից հետո, ես գնացի բացելու մեր բնակարանի դուռը, որ գտնվում է Կարինի 45 փողոցում: Դռնից այն կողմ կանգնած էր փոքր-ինչ ավազակային տեսքով և մուգ ակնոցներով մի երիտասարդ, ով հագել էր զարդարված մուգ կոստյում, սպիտակ վերնաշապիկ, ու կապել էր փողկապ: Վստահ ու մեղմ նա ասաց, որ հանդիպում ունի հորս հետ: Նրա ձայնի ինչ-որ քաղցրությունը, իսկ ամենակարևորը` այն, ինչը թվում էր չափից դուրս «կիրակնօրյա» դիմակահանդես, ինձ անհանգստացրեց: «Հայրիկը հանգստանում է, իսկ Դուք ո՞վ եք»: - «Իմ ազգանունը Պազոլինի է»: - «Հիմա գնամ, տեսնեմ»: Ես փակեցի դուռը` թողնելով նրան աստիճանահարթակում: Հայրիկը հենց այդ պահին վեր էր կենում: Ես նրան ամեն ինչ պատմեցի. «Նա ասում է, թե իր անունը Պազոլինի է, բայց ես կարծում եմ` նա գող է, և փակեցի դուռը նրա առջև»: Այ թե ծիծաղում էր հայրս. «Պազոլինին հրաշալի պոետ է, վազիր, բացիր դուռը»: Վառվող այտերով, ահավոր շփոթված` ես նրան ներս թողեցի: Նա ինձ այնպիսի քնքշությամբ նայեց, որ ոչ ոք երբեք չի կարողանա փոխանցել: Ի տարբերություն ինձ` նա գիտեր, որ «չկա դահիճի այնպիսի մտադրություն, որը չի հուշվել զոհի հայացքով». այսպես նա կգրի շատ տարիներ անց:
Պազոլինին` նկարահանող խմբի հետ |
Գիշերը երազում տեսա, որ երիտասարդ պոետի մեջ թաքնված էր «Շեյն» ֆիլմի սևազգեստ կովբոյը. Պազոլինին ու Ջեկ Փելանսը միախառնվել էին: Կանցնեն շատ տարիներ, մինչև ես կհասկանամ, որ այդ պահին աստիճանավանդակում ես կանչել ու նյութականացրել էի մի առասպել, և լրիվ կուրորեն, ինչպես իրեն կարող է թույլ տալ տասնչորսամյա տղան, վստահել էի նրան իմ հոգին ու սիրտը:
1959թ-ին Պազոլինիի ընտանիքը (Պիեռ Պաոլոն, Սուզաննան ու Գրացիելա Կիարկոսին) տեղափոխվեց Կարինի 45 փողոց: Մենք ապրում էին վեցերորդ հարկում, նրանք` երկրորդ: Ես կրկին սկսեցի գրել բանաստեղծություններ, որպեսզի առիթ լիներ թակելու Պիեռ Պաոլոյի դուռն ու տալ նրան ընթերցելու: Գրելով բանաստեղծությունը` ես ցատկերով, թղթի կտորը ձեռքիս, վազում էի աստիճաններով: Կարդալու և գնահատելու գործում նա շատ արագընթաց էր: Ամեն ինչ տևում էր հինգ րոպեից ոչ ավելի: Այդ հանդիպումները ես ինձ համար սկսեցի անվանել «արտոնյալ պահեր»: Եվ արդյունքը եղավ բանաստեղծությունների կույտը, որի հրապարակումը Պիեռ Պաոլոն խրախուսեց երեք տարի անց:
Բեռնարդո Բերտոլուչի, Ռոբերտ դե Նիրո և Մարտին Սկորսեզե |
Այդ ֆիլմը «Ակատոնեն» էր, որի շնորհիվ «արտոնյալ պահերը» ավելի ինտենսիվ դարձան, կուտակվեցին, սկսեցին պարուրել ինձ ու գլուխս պտտել: Դրանք սկսվում էին առավոտյան յոթն անց կեսից, մեր շենքի մերձակա ավտոտնակում: Ես քնաթաթախ սպասում էի նրան: Սովորականի պես փոքր-ինչ ուշանալով` մեքենաների միջև հայտնվում էր ստվերը: Դա Պիեռ Պաոլոն էր` տխուր ու հանդարտ ժպիտով: Նրա «Ջուլիետայով» մենք ուղևորվում էինք Տորպինյատարա, աշխարհի մյուս ծայրում գտնվող Գորդիանիի ծայրամասային թաղամաս Մանդրիոնե:
Մենք զրուցում էինք: Երբեմն միանգամից էինք սկսում, երբեմն` մի քանի րոպե անց, իսկ պատահում էր, որ հասնում էինք նկարահանման հրապարակ` այդպես էլ չբացելով բերաններս, ինչպես հոգեվերլուծական սեանսի ժամանակ: Եվ ինչպես այդպիսի սեանսի ընթացքում, այն ժամանակ նույնպես ես ունենում էի զգացողություն, թե նրա խոսքերը բացահայտում են գաղտնիքներ, որոնք ոչ ոք երբեք չի իմանա: Նա հաճախ էր ինձ պատմում, թե ինչ երազ է տեսել նախորդ գիշեր, և ինձ ապշեցնում էր, որ բոլոր պաշտպանիչ էկրանների միջով հաճախ վերադառնում էր կաստրացիայի հանդեպ ունեցած վախի թեման: Ես նրան միամտորեն կոչ էի անում օգտագործել իր երազները այն տեսարաններում, որոնք մենք պետք է նկարահանեինք առավոտյան, որպեսզի գիշերվա մնացորդները ֆիլմում ցրվեն այնպես, ինչպես երազներն են պատվում օրվա արձագանքներով:
Մառլոն Բրանդո և Բեռնարդո Բերտոլուչի |
«Ակատոնեի» փորձը թունավորիչ էր ու դրամատիկ: Իսկական ֆիլմի իսկական նկարահանման հրապարակում իմ առաջին աշխատանքից ես սպասում էի ամեն ինչ, բայց ոչ իմ ներկայությանը կինոյի ծնունդ առնելու պահին: Ինչպես հայտնի է, Պազոլինին եկել էր գրականության, պոեզիայի, քննադատության, լեզվաբանության, արվեստի պատմության աշխարհից: Կինոյի հետ նա առնչվել էր հիմնականում որպես գրող (նրան են պատկանում մի քանի լավ սցենարներ), բայց այդ հարաբերություններն անկանոն էին ու անհավասար: Այդ ժամանակ նա արդեն հաճախում էր կինո, հատկապես` կիրակի օրերին ծայրամասերում, որպեսզի ընկերների համար տոմսեր գներ: Առաջին իսկ օրվանից ես տեսնում էի նրա կերպարանափոխությունները. նա հաջորդաբար դառնում էր մեկ Գրիֆիթ, մեկ Դովժենկո, մեկ Լյումիեր եղբայրներ… Նրա մեկնարկային կետը կինոն չէր, որը նա քիչ գիտեր, այլ, ինչպես ինքն էր շատ անգամ հայտարարում, սիենական պրիմիտիվներն ու զոհասեղանների նկարները: Նրա կինոխցիկը մեխված էր դեմքերին, մարմիններին, բարաքներին, թափառող շներին, որոնք ողողված էին արևային լույսով, ինչն ինձ ցավոտ էր թվում, իսկ նրան ոսկեգույն ֆոն էր հիշեցնում. ամեն մի կադրը կառուցվում էր ճակատային սկզբունքով և, վերջիվերջո, վերածվում լյումպեն-պրոլետարներին խոնարհվելու տաճարի:
Պազոլինիի հուղարկավորությունը |
Իմ պարտականությունն էր` հսկել, որպեսզի դերասանները անգիր սովորեին իրենց երկխոսությունները: Գրեթե բոլոր դերասանները կավատներ էին, հռոմեական բարբառով` «պապոնի», և շուտով ես դարձա նրանց վստահված անձը: Նրանցից ոմանք, տարօրինակ կերպով` հենց նրանք, ովքեր ավելի բարեսիրտ էին թվում, խնամակալում էին մինչև երկու-երեք մարմնավաճառի: Նրանց գիշերներն անհանգիստ էին, և նրանք կիսվում էին ինձ հետ այն տագնապով, որը նրանց համակում էր լուսաբացին մոտ. եթե աղջիկները տուն գան հոգնած և չգտնեն մակարոնի համար ծխացող սոուս, նրանք պատրաստ են վաղը ոստիկանությունում բողոքել չարաշահման մեղադրանքով: Ցավակից լինելով նրանց դրամային` ես նրանց թույլատրում էին այնպես հեռանալ գիշերային նկարահանումներից, որ ոչ ոք չնկատի` բացի Պիեռ Պաոլոյից, ով ամեն ինչ տեսնում էր ու հավանություն տալիս իմ կարեկցանքին:
Ամեն օր Պիեռ Պաոլոն շարունակում էր բացահայտել իր համար կինոն: Մի անգամ առավոտյան նա ասաց, որ կցանկանար նկարահանել սայլակից: Իմ սիրտը արագ բաբախում էր, մինչ բանվորները, բարձրացնելով փոշու ամպիկներ, տեղադրում էին ռելսերը գրունտային ճանապարհի վրա: Տեսախցիկը պետք է շրջանցեր բարաքի մոտ գնացող Ակատոնեին` պահելով նրա խոշոր պլանը միևնույն տարածության վրա: Բնականաբար, ինձ համար դա կինոյի ողջ պատմության մեջ առաջին «շարժվող» նկարահանումն էր:
Բեռնարդո Բերտոլուչին 2013թ-ին |
Այն 15 տարիների ընթացքում, որ սուրալով անցան «Ակատոնեի» ու 1975-ի նոյեմբերի 2-ի միջև, Պիեռ Պաոլոն ստեղծեց ինքն իրեն` որպես ռեժիսոր: Եվ դա հնարավոր դարձավ, քանզի մարդը, ով կարողացավ խնդրել Տոնինո Դելի Կոլիին` նկարահանելու այդ առաջին հրաշալի «շարժումն ընդդեմ բնության», շատ ավելին էր, քան ռեժիսոր:
թարգմանությունը` Լիլիթ Աղաջանյանի
COMMENTS